Yoga

 

Van oorsprong is de betekenis van yoga ‘verbinden’. Verbinding met wie je bent, met de medemens en de verdere wereld. We leven vanuit opvoeding, normen, waarden, opleiding, conditioneringen die we meenemen vanuit het verleden. In de maatschappij waarin we leven proberen we ons zo goed mogelijk tot uit te drukken. Zo goed mogelijk ons beste zelf neer te zetten. Dat kan soms ten koste gaan van wie je eigenlijk echt wilt zijn en wat jij belangrijk vindt. Het gevoel uit evenwicht te zijn.

Door yoga leer je te voelen waar spanning zit en hoe je (weer) kunt ontspannen. Een ontspannen houding geeft jou ruimte om vrijer te bewegen. Uiteindelijk ook vrijer te bewegen in je leven.  Dat kan het gevoel van ‘in balans zijn’  herstellen.

 Yoga hoofdstromingen: 

  • Rāja yoga;  koninklijke yoga, nadruk meditatie en contemplatie (beschouwen)
  • Jāna yoga; weten (intellect) en filosofie
  • Karma yoga; werken, handelen zonder begeerte naar succes
  • Bhakti yoga; weg van toewijding en liefde
  • Hatha yoga; gericht op alle zintuigen, organen klieren, bloedvatensysteem, ademhaling, spieren, zenuwen, botten, hele lichaam en concentratie van de geest 

Yoga is méér dan het doen van oefeningen, het is een ontwikkel pad voor persoonlijke en geestelijke groei.

 

Er zijn 8 stadia op dit pad (ook wel achtvoudige pad van Patanjali genoemd):

Stap 1:

De yamas -  we leren in gedachten, woorden en daden geen aandacht te schenken aan geweld, onwaarheden, diefstal, gebrek aan zelfbeheersing of hebzucht.

 

Stap 2:

De niyamas - we geven in gedachten, woorden en daden juist aandacht aan zuiverheid, tevredenheid, zelfstudie en overgave.

 

Stap 3:

De asanas - of lichamelijke oefeningen zijn belangrijk om je lichaam gezond en vitaal te houden, we oefenen om een comfortabele en standvastige houding aan te nemen die vrij is van spanning.

 

Stap 4:

Pranayama - is de leer van de ademenergie: hoe beïnvloedt je gevoels- en gedachtenleven je adem en andersom.

Stap 5:

Pratyahara - we leren onze zintuigen  geen aandacht te schenken aan de buitenwereld, de focus juist naar binnen te richten

 

Stap 6:

Dharana - in dit stadium van het ontwikkelingspad richt je bewust je aandacht en je oefent je concentratievermogen, op een open en vriendelijke manier

 

Stap 7:

Dhyana - je richt je aandacht zo geconcentreerd op waar je mee bezig bent, heel bewust aanwezig zijn.

 

Stap 8:

Samadhi - in deze staat van meditatie kun je een gevoel van vrede of van verlichting ervaren, wat ruimer is dan jezelf